Případová studie z ostrého provozu

Doktorka Hladíková získala díky Emmy 2 h denně

Když začala MUDr. Karla Hladíková používat Emmy,
v ordinaci konečně přestaly vyzvánět telefony
a ona se mohla bez vyrušování soustředit na práci.

Také si přestala na jeden den v týdnu najímat další sestru, jejímž jediným úkolem bylo vyřizování telefonátů.


Karla Hladíková je praktická lékařka se čtrnáctiletou praxí. Působí v Olomouckém kraji a ordinace má hned tři.

Jednu v městečku Potštát a další v obcích Olšovec a Partutovice. Celkem registruje 1920 pacientů.

Podívejte se, jak Emmy pomáhá v ordinaci praktické lékařky.

„Pacienti jsou z Emmy nadšení a já na jedno kliknutí přeobjednám celé odpoledne.“

MUDr. Jana navrátilová

Venkovská ordinace přijímá 80 % požadavků přes Emmy a lékařka ušetří až 2 hodiny denně

„Mám 3 ordinace v malém městě a okolních vesnicích. Víc než polovině pacientů je přes padesát. Na změnu si rychle zvykli a 80 % požadavků posílají přes Emmy.

Díky tomu mě už nevyrušují neustálé telefony. Můžu se soustředit na pacienta, kterého mám před sebou, a nehrozí, že z nepozornosti udělám chybu.”

MUDr. Karla Hladíková,
praktická lékařka v Olšovci a Potštátě

Situace před Emmy: neustále zvonící telefon

Stejně jako ostatní praktici i Karla Hladíková cítila v pandemii covidu vyčerpání.

Zatímco běžně odbaví průměrně 54 pacientů za den, během covidu to bývalo až 100 lidí za den. „Bylo to strašné, se sestřičkou jsme si říkaly, že to už nedáváme,” vzpomíná Karla Hladíková.

Hlavním komunikačním nástrojem v její ordinaci býval telefon, protože pracovní e-mail lékařka neměla. Ale rodina a známí jí často psali na soukromý e-mail, na WhatsApp nebo posílali smsky. Dalším způsobem komunikace pak bylo klepání na okna ordinací, které sídlí v přízemí budov.

Největší nápor pacientů býval po víkendu a lékařka si proto na pondělky najímala další sestru.

Jedinou náplní její práce bylo, že brala hovory. Vždy pacienta ubezpečila, že požadavek vyřešíme k jeho spokojenosti, zapsala si jeho číslo a řekla, že mu zavoláme později a rovnou ho upozornila, že to může být až v pozdních odpoledních hodinách,“ říká doktorka.

Přestože hovory přijímala především sestra, lékařka neměla klid na práci.

Vyšetřovala jsem třeba pacienta, když v tom přišla sestra s dalším pacientem na telefonu, který volal například kvůli výsledkům odběrů krve, chtěl se objednat na vyšetření nebo žádal výpis z lékařské dokumentace. Práce a telefonátů bylo tolik, že jsem se začala bát, že udělám chybu,“ vypráví Karla Hladíková.

Podívejte se, jak Emmy pomáhá v ordinaci praktické lékařky.

„Pacienti jsou z Emmy nadšení a já na jedno kliknutí přeobjednám celé odpoledne.“

MUDr. Jana navrátilová

Během pandemie musela lékařka denně odbavit až 100 pacientů. Emmy jí s tím výrazně pomohla.

Nasazení Emmy za jedno odpoledne

Když se Karla Hladíková doslechla o virtuální setře Emmy, která automatizuje rutinní komunikaci mezi lékařem a pacienty, zaujalo ji to.

Okamžitě jsem Emmy chtěla. Věděla jsem, že je to naše jediná šance, jak toto náročné období ve zdraví zvládnout a nezbláznit se," směje se lékařka.

Když si na on-line schůzce prohlédla ukázku softwaru, potvrdila si, že Emmy je skutečně to pravé. Proto si hned na následující den domluvila ostré nasazení Emmy. Implementace byla velmi rychlá.

Vzpomínám si, že to byl čtvrtek, kdy ordinuji až odpoledne. Dopoledne mi Emmy nasadili a já jsem si na webové stránky napsala informační text. V něm jsem vysvětlila, že nám Emmy umožní zvládnout přetlak práce a požádala jsem všechny pacienty mladší 60 let o pomoc v této těžké době. Poprosila jsem je, aby se zaregistrovali a začali používat Emmy. Odpoledne jsem otevřela ordinaci a začala s Emmy rovnou pracovat," říká lékařka.

Každého, kdo volal, jsme rovnou požádaly, aby nám pomohl a zkusil se zaregistrovat do Emmy. Vysvětlily jsme se sestřičkou, že to není povinnost, ale prosba o spolupráci.

Sestrička se s Emmy rychle naučila

Sestra v ordinaci Karly Hladíkové s počítačem uměla, ale zatím si vždy vystačila jen se základním ovládáním a označovala se za počítačové "mimino".

Trochu jsem ji do toho hodila. Když přišla odpoledne do práce, řekla jsem jí, že budeme používat Emmy a vysvětlila jí, jak funguje. Nejdřív se bála, že něco zmáčkne špatně, ale zvykla si velmi rychle a nakonec uznala, že to byl dobrý nápad.

Jednoduchost ovládání se ukázala i tehdy, když Karla Hladíková potřebovala zástup.

Jela jsem s rodinou na jarní prázdniny a v ordinaci mě zastupovala moje sedmdesátiletá maminka, která je také lékařka. S Emmy se naučila na první dobrou,“ říká Karla Hladíková.

Jak reagovali pacienti?

Aktuálně, po půl roce od nasazení, přichází do venkovské ordinace přibližně
80 % požadavků právě přes Emmy. „Víc než polovina mých pacientů má
přes padesát a práci s Emmy dobře zvládají. Třeba zrovna teď mi přišel požadavek
od jednasedmdesátileté pacientky
,“ uvádí lékařka.

Emmy není překážkou ani pro ještě starší pacienty. Za ně obvykle vyřizují věci u lékařů rodinní příslušníci, kteří s Emmy pracovat dokážou. Přes software například snadno požádají o recept na léky.

Někteří mladí pacienti jsou z Emmy vyloženě nadšení. S negativní reakcí, ať už u mladých nebo starších pacientů, jsem se setkala jen jednou,“ vzpomíná.

Dotyčný nechtěl Emmy používat a tvrdil, že se odregistruje. Nakonec si ale jiného doktora nehledal a začal používat Emmy jako ostatní. 

icon skupina

Podívejte se, jak Emmy pomáhá v ordinaci praktické lékařky.

„Pacienti jsou z Emmy nadšení a já na jedno kliknutí přeobjednám celé odpoledne.“

MUDr. Jana navrátilová

Více než polovině pacientů doktorky Hladíkové je přes padesát let a na Emmy si rychle zvykli.

Jak Emmy v ordinaci pomohla

Díky Emmy už v ordinaci nevyzvání nepřetržitě telefon a Karla Hladíková se může soustředit na práci.

Když pacient telefonuje, musím reagovat ihned. Když ale napíše přes Emmy, mám čas podívat se na jeho anamnézu, prostudovat si výsledky testů a v klidu se zamyslet nad nejlepším postupem. To je pro mě obrovská výhoda,“ vysvětluje.

Dodává, že se sestrou opakovaně poučují pacienty, že Emmy neslouží pro akutní stavy a potíže a že v takovém případě mají volat přímo do ordinace.

Stává se i to, že pacientovi sama volám, když jeho požadavek v Emmy není zcela jasný a když je vhodnější osobní jednání.“

Emmy jí přináší klid i v dalším ohledu. „Během pandemie to bylo hodně náročné. Ve dvě odpoledne jsme se sestřičkou končily úplně vymluvené. Ale daly jsme si kávu, sedly k počítači a řešily požadavky v Emmy jeden po druhém. Bylo příjemné, že najednou nemusím na nikoho mluvit, ať už osobně nebo po telefonu, a můžu vše v klidu vyřešit.”

Její ordinace také využívá funkci objednávání. Pacient pošle požadavek, lékařka vyhodnotí, že je potřeba osobní návštěva a zpřístupní pacientovi rezervaci termínu.

Před covidem jsem mívala třeba dvacet lidí v čekárně. Nyní je objednávám po patnácti minutách, takže jsou v čekárně maximálně tři. Lidé jsou spokojení, že nemusí hodiny čekat, a ke starému systému bych se už vracet nechtěla. Pacientům prázdná čekárna vyhovuje a jsou rádi, že se mohou objednat na určitý čas.“

Oblíbená funkce v Emmy

Lékařka si v Emmy oblíbila funkci, která jí umožňuje informovat pacienty o aktuální ordinační době. Pokud se třeba chystá na dovolenou, v předstihu zadá informaci do softwaru.

Když pak pacienti chtějí poslat požadavek, vidí, kdy bude ordinace zavřená a kde je v akutních případech ošetří. Díky tomu nemusí volat starostovi a zjišťovat, co se děje, když jim v ordinaci nikdo nebere telefon.“

A pokud lidé pošlou požadavek třeba právě přes dovolenou, Emmy jim doručí automatickou zprávu, aby nečekali vyřízení ještě v ten den, jak jsou u MUDr. Hladíkové zvyklí.

Lékařka také oceňuje, že v Emmy dohledá historii komunikace. „Párkrát se mi stalo, že mi pacient tvrdil, že jsem mu řekla něco jiného, než co jsem mu doopravdy řekla. Stačilo mi otevřít Emmy, podívat se do historie a bylo po problému,“ říká.

Podívejte se, jak Emmy pomáhá v ordinaci praktické lékařky.

„Pacienti jsou z Emmy nadšení a já na jedno kliknutí přeobjednám celé odpoledne.“

MUDr. Jana navrátilová

Díky Emmy nemusí lékařka ihned reagovat na telefonické požadavky pacientů, ale přečte si je v Emmy a v klidu si promyslí nejlepší postup.

Fungování zákaznické podpory Emmy

S používám Emmy potřebovala za celou dobu poradit jen dvakrát.

Pokud jsem psala na zákaznickou podporu, odpověď jsem dostala do několika hodin. Když to jednou bylo urgentní, tak jsem telefonovala a hned jsem se dovolala.“

Jediný technický problém, který zaznamenala, souvisel s internetem. Ten jí v ordinaci na jeden den vypadl. Lékařka nemohla řešit požadavky z Emmy a chyběl jí i objednávkový kalendář. Dočasně se musela vrátit k telefonu a papíru.

V dnešní době bohužel nemůžu být bez internetu. Nenapíšu eNeschopenku, nevystavím eRecept. Proto jsem si už raději zařídila záložní zdroj internetu, abych byla připravená i na výpadek.“

Denně ušetří hodinu až dvě

Kromě klidu na práci přinesla Emmy lékařce i časovou úsporu.

Denně díky Emmy ušetřím hodinu až dvě. Když dřív totiž zavolal pacient, zapsala jsem si jeho příznaky na papír, vysvětlila mu další postup či terapii a pak jsem si poznámky přepsala do počítače. Vystavila jsem eNeschopenku a pak pacientovi ještě volala, aby věděl, že je to už zařízené. Teď mi lidé vše napíší do Emmy a já to jednoduše překopíruji do dekurzu. Jakmile vystavím neschopenku či vyřeším jiný jejich požadavek, pacienta o tom informuji přes Emmy.“

"S Emmy jsem moc spokojená, ušetří mi spoustu času a energie a mám díky ní klid na práci," uzavírá Karla Hladíková.