Případová studie s Hlasem Emmy

Díky voicebotu Hlas Emmy ordinace vyřídí o 30 % hovorů více

Ordinace praktické lékařky MUDr. Adriany Youngové se potýkala s velkým množstvím příchozích a zmeškaných hovorů. Akutní požadavky pacientů se ztrácely v záplavě žádostí o recepty a žádanky na vyšetření. V ordinaci používali software Emmy, ale někteří lidé stále volali. Po spuštění Hlasu Emmy tyto pacienty obslouží z většiny voicebot a zdravotní sestry i lékaři mají klid na práci.

MUDr. Adriana Youngová má za sebou více než 20 let lékařské praxe. V roce 2010 otevřela soukromou praxi v pražských Dejvicích. Ordinace registruje přes 5500 pacientů a zaměstnává několik lékařů.

Podívejte se, jak Emmy pomáhá v ordinaci praktické lékařky.

„Pacienti jsou z Emmy nadšení a já na jedno kliknutí přeobjednám celé odpoledne.“

MUDr. Jana navrátilová

Pacienti se nedovolali, i když na telefonu strávili půldne

Na podzim 2021 se zdravotní sestry v ordinaci hroutily pod tíhou telefonátů. Telefony zvonily nepřetržitě, v nejvytíženějším týdnu jich napočítali průměrně 250 denně. Nebylo v jejich silách všechny hovory vyřídit. „Někteří pacienti byli naštvaní, protože strávili půldne na telefonu – někdo měl štěstí, někdo se nedovolal ani po několika pokusech,“ vzpomíná Adriana Youngová.

Z říjnových statistik vyplývá, že telefon za pracovní den zvonil v průměru 156×. Sestry a lékaři přijali zhruba každý třetí (celkem 54 hovorů) a 102 hovorů jim uteklo.

„Sestry si stěžovaly, že jim telefony zvoní v uších i v noci,“ vzpomíná doktorka. Tehdy začala neúnosnou situaci řešit. V minulosti používali záznamník, ale ten se neosvědčil. Přepisování nahrávek totiž zabralo spoustu času. Proto se rozhodla nasadit hlasového asistenta (voicebota) Hlas Emmy.

Nasazení a optimalizace Hlasu Emmy

Software Emmy v ordinaci doktorky Youngové zavedli v říjnu 2021, Hlas Emmy nasadili do provozu v prosinci 2021 s využitím virtuální ústředny Daktela.

Byla bych radši, kdyby se pacienti dovolali vlídnému člověku, ale věděla jsem, že čtyři telefonistky zaplatit nedokážeme. Proto jsme po nasazení Hlasu Emmy zavedli dvě volné hodiny denně, kdy máme otevřené linky. V předem stanoveném čase dopoledne a odpoledne Hlas Emmy vypínáme a volný personál bere telefony. Ve zbývající ordinační době se pacienti dovolají Hlasu Emmy. Pro pacienty to není svazující, mají možnost výběru a hlavně jistotu, že se k nám dovolají,“ uvádí lékařka. 

Přepis hovorů robot eviduje do Emmy

Hlas Emmy každý hovor s pacientem precizně přepíše a zápis rovnou vloží do softwaru Emmy.

Podívejte se, jak vypadají reálné příklady přepisů:

  • Já bych Vás chtěl požádat o vystavení elektronické neschopenky protože od pátku mám příznaky covid-19 v pátek ještě mně se to rozjelo tak jsem byl nakoupit v sobotu ráno přišly výsledky jsou pozitivní od pátku mám teda čtyřicítky horečky a už jsem domluvený s zaměstnavatelem že dneska od Dneska jsem na nemocenské
  • Já potřebuji prášky, předepsat Metformin Mylan užívám třikrát denně jednu tabletu tak bych prosil aspoň tři krabičky a kdybyste to poslala na mou sestru Alenu


Když pacient nahlásí, že jde o urgentní hovor, voláme mu nazpět okamžitě. Neurgentní požadavky vyřizujeme postupně během dne,“ popisuje MUDr. Adriana Youngová.

4 výhody Hlasu Emmy pro ordinace

Přestože zdravotníci často volají zpět, má podle lékařky smysl nahradit příchozí hovory textovým přepisem, a to hned z několika důvodů:

  • ordinace vyřizuje požadavky dle klinických priorit, nikoliv podle toho, kdo kdy volá,
  • zdravotníci si sami určí, kdy zavolají zpět (odpadá přepojování hovorů, když má lékař nebo sestra pacienta před sebou v ordinaci),
  • zdravotník se na hovor může připravit, má otevřenou kartu pacienta a ví dopředu, čeho se hovor týká,
  • v současné době neomezených tarifů jsou náklady na volání zpět zanedbatelné.


Personál si chválí lépe strukturovanou komunikaci. „Odbourali jsme zmatečné telefonáty – když teď pacientům voláme zpět, můžeme se předem připravit. Když na nás dřív pacienti vychrlili dotaz uprostřed rozdělané práce, občas nás zaskočili a vystavili zbytečnému stresu.“

Možnost zpětného volání pacientům, když už ví, s jakými problémy se potýkají a s kým přesně hovoří, oceňují zdravotní sestry i u anglicky mluvících pacientů.

Sestry mají čas na odbornou práci

Pro sestry dřív bylo frustrující, když musely přerušit práci kvůli hovoru. „Ze zavedení Hlasu Emmy měly sestry obavy, teď říkají, že by neměnily. Nejsou ve stresu, mají čas na svoji práci a neodbíhají od rozdělaných činností, jsou teď mnohem šťastnější,“ shrnuje lékařka.

S pomocí Hlasu Emmy vyřídíme o 30 % hovorů více (71 oproti 54) a evidujeme 4× méně nepřijatých hovorů,“ uvádí lékařka podle statistik z března 2022, tedy 3 měsíce po zavedení Hlasu Emmy.

Zanechávání vzkazů přes Hlas Emmy však nedokázalo vyřešit problém se všemi netrpělivými pacienty. „Když na jejich požadavek do 15 minut nikdo nereaguje, někteří přijedou do ordinace bez objednání, což nám naruší chod ordinace,“ uvádí lékařka. 

icon skupina

První reakce pacientů na Hlas Emmy

Ne všichni pacienti se s Hlasem Emmy ihned sžili. „Někteří robota oceňují – netráví hodiny na věčně obsazené lince a vědí, že se jejich požadavku budeme brzy věnovat. U jiných to chce čas. Vůči e-neschopence a e-receptu zpočátku byli lidé skeptičtí, ale na změnu si zvykli rychle,“ říká MUDr. Adriana Youngová.

Pokud pacienti preferují jiný typ komunikace, mohou zavolat v hodinách, kdy telefon berou sestry, nebo třeba požadavek rovnou zadat přes pacientský portál Emmy.

icon skupina

Další využití Hlasu Emmy a plány do budoucna

V covidu byla zátěž obrovská, ale covid ještě stále neskončil a bez Hlasu Emmy bychom opět měli zpátky neustálé zvonění telefonů. Takže hlasového asistenta rozhodně využijeme i nadále,“ popisuje.

Pro lékaře má Hlas Emmy ještě jeden nezanedbatelný přínos – při konzultacích na dálku se dá přepis hovoru z Emmy použít pro vykázání distanční péče.

‍‍„Spousta pacientů si distanční konzultace během covidu oblíbila. Je pro ně úleva, že v indikovaných případech problém vyřeší rychle a efektivně, aniž by k nám museli přijet do ordinace,“ popisuje lékařka.

Chcete vědět více o tom, jak vám Emmy v ordinaci pomůže?

Domluvte si s námi nezávaznou on-line ukázku. Představíme vám Emmy a zodpovíme všechny vaše dotazy.

Kontaktní formulář

Zpráva byla úspěšně odeslána. Ozveme se vám co nejdříve. Děkujeme
Je nám lto, ale něco se pokazilo.
Zkontrolujte si prosím vyplněné údaje a zkuste formulář odeslat znovu.

MUDr. Ondřej Sobotka

Zakladatel a vedoucí lékař Emmy

Tim Young

Zakladatel a CEO